Klussen

3 januari 2016 - Ijebu-Ode, Nigeria

Na het ontbijt maakt Richard eerst zijn broek, zodat hij deze aan kan tijdens het verven van vanmiddag. Overal is een creatieve oplossing voor, dus met duct tape en rode draad maakt hij de scheur in zijn korte broek.

Na de lunch gaan we naar het Eruobodo house. Toen we eergisteren vroegen of we ergens mee konden helpen was het antwoord dat de speeltuin wel een likje verf kan gebruiken. Het werd uiteindelijk niet de speeltuin maar we hebben het huisje op het binnenplaatsje geverfd. Klussen is hier niet zoals we gewend zijn, een ondergrond eerst stofvrij maken (en hier is veel zand en stof), daar doen ze hier niet aan, gewoon lekker verven met een kwast zonder haar en met een roller die al hard is voordat we beginnen. Richard werkt zich in het zweet tijdens het verven en Mirian gaat met Tessy naar de speeltuin. De klus is redelijk snel geklaard.

Terug in het hotel spoelt Richard de verfspatten er weer van af en gaan daarna eten bij Double Gee. Na het eten kwam de rekening, we zagen dat de kip met gebakken aardappels en de spaghetti ineens 500 naira per gerecht duurder waren dan de dagen ervoor. Toen bleek dat bijna alles een stuk duurder was, toch maar even navragen. Waren de prijzen misschien verhoogd omdat het een nieuw jaar is? Dit was niet het geval, zei de serveerster. Om het even goed na te kijken pakken we de menukaart erbij met de juiste prijzen.  De rekening klopte niet en we vroegen om de juiste rekening. Dit scheelde zo’n 2000 naira (€8,-) en dat is hier veel geld.

Toen we weggingen stond de eigenaar buiten en die wilde ons terug brengen naar het hotel en vroeg of alles goed gegaan was omdat ze pas net in het restaurant waren aangekomen. We hebben hem toch maar verteld van de hoge rekening en nogmaals gevraagd of de prijzen omhoog zijn gegaan. Het antwoord was vol verrassing NEE, waarom vroeg de eigenaar? Nou de prijzen waren bijna allemaal met 500 naira gestegen, en dat we de serveerster hiermee geconfronteerd hebben, en dat we na de confrontatie wel de juiste rekening kregen. Dit vond hij heel vreemd, dit wil ik even checken bij mijn vrouw zei hij, en liep weer naar binnen. Een minuut later kwamen ze naar buiten met een bonnenboekje waar de rekening in heeft gezeten en waar het doorslagbladje nog in zat. We deden aan haar nogmaals ons verhaal. De volgnummers van de bonnen in het boekje klopten wel. Uiteindelijk wordt de serveerster erbij gehaald en deze geeft vrijwel meteen toe dat ze nog een oud bonnenboekje heeft (waar ze onze eerste rekening in heeft opgeschreven). De serveerster krijgt voor onze neus op staande voet ontslag. De eigenaars waren wel blij dat we het hebben gemeld en we worden bedankt voor onze eerlijkheid. Waarschijnlijk had ze dit al vaker gedaan. Daarna heeft de eigenaar ons terug gebracht naar het hotel. Wat een vreemd einde van de avond. Jammer dat dit zo heeft moeten lopen, want als de serveerster ons iedere avond netjes de rekening had gegeven had ze 2000 naira aan fooi verdiend en haar baan behouden.

1. Elly:
    8 januari 2016
    Richard zo kan je het verven niet verleren en
    heb je ook goed werk verricht. Leuk om iets ánder te doen. Goed tijdverdrijf. Lekker gegeten met een bijsmaak rekening te hoog dat is wel even schrikken. Maar goed dat je
    de eigenaar tegen kwam die navraag deed en ja jammer dat de bediende is ontslagen.
    Eerlijkheid duurt het langst. Groetjes van ons
    en kusjes voor Tessy xxxxxxxx.
  2. Marij:
    8 januari 2016
    Nou een etentje met een bijsmaak ,maar de serveerster heeft het aan zichzelf te danken ,want eerlijkheid duurt het langst.
    Wel jammer dat jullie het treffen.
    Nou Richard hoe heb je dat voor elkaar gekregen verven met een kwast zonder haar en een harde roller knap hoor!
    Och het is voor een goed doel en je bent zelf ook een beetje bezig.x x x van O-Pa en Oma Marij knuffel voor Tessy