ABBA

21 november 2015 - Akure, Nigeria

Vandaag hebben we ons met zijn allen vermaakt in en rond het huisje. ’s Middags hebben we samen rijst gegeten en vanavond stond er pasta op de tafel. Verder hebben we een potje voetbal gespeeld (of wat er voor door gaat). Aan het eind van de middag zetten we een muziekje op. Als het nummer Dancing Queen van ABBA op staat komt de bewaker enthousiast naar ons toe. Hij vind het nummer helemaal geweldig en vraagt of wij het met bluetooth willen doorsturen naar zijn telefoon. Hij is zo dankbaar dat hij ons trakteert op een paar mooie dancing moves! Daarna horen we op de achtergrond ABBA nog een aantal keren voorbij komen.

Onze begeleidster in Akure komt minimaal 1x per dag langs, zo ook vandaag. We bespreken met haar welke uitjes we eventueel kunnen ondernemen (terwijl er op de achtergrond hard aan onze papieren gewerkt wordt). Morgen krijgen we Nigeriaanse kookles, we kijken er met z’n allen naar uit omdat we Moi Moi gaan maken (een pittige versie en een als het goed is een minder pittige versie voor Mirian). Voordat de kids na het badritueel naar bed gaan wordt er nog wat geracet met kleine speelgoedautootjes. Wie vinden het leuker, de papa’s of de kids?

We hebben de afgelopen periode te lang geskyped met iedereen waardoor we bijna door onze data van deze maand heen zijn. Dus even geen skypesessies meer en het uploaden van foto’s zal nu ook even moeten wachten.

1. Rob en Elly:
    21 november 2015
    Ik zie wel dat Jullie je aardig vermaken dat is goed. De muziek wereld is dus wereldwijd.
    Ben wel benieuwd naar de Nigeriaanse keuken.
    Veel plezier met zijn allen dan gaat de tijd snel.
    Groetjes van opa Rob en oma Elly en kusjes voor Tessy.
  2. Marij:
    22 november 2015
    Vandaag terug van zwolle is goed gegaan met ons, musti was weerblij dat we thuis waren .We wachten af wanneer we jullie weer zien en horen ,geniet van elke dag .
    Gr Opa Jan en Oma Marij xxxvoorjullie en de kleine meid.
  3. Nathalie:
    22 november 2015
    Klinkt allemaal heel goed en gezellig.
  4. Jan en Els:
    23 november 2015
    Hoi Richard, Mirian en Tessy,

Zo te lezen beginnen jullie al aardig te wennen aan de Nigeriaanse levensstijl... Nog even een paar tips voor dagtripjes rond Akure.. 1) Hot and Cold springs.. Een must see en do voor een heerlijk dagje uit. Het bijbehorende zwembad ga je in en wil je daarna niet meer uit.. Volop genieten dus... 2) Idanre Hillis... Sightseeing van mooie natuur.. 3) Falls dichtbij Akure... Kun je schitterende familiefoto's maken en combineren met een bushwandeling...4) Marktbezoeken in Akure centrum... Geniet van alle momenten samen!!
  5. Jojanneke:
    24 november 2015
    Net weer even helemaal bijgelezen. Super dat het zo goed gaat! Jammer dat we even geen nieuwe foto's kunnen zien! En wat een mooie uitgaanstips van Jan en Els, zou best mee willen naar die watervallen en marktbezoeken. Ik ben aan het lezen in het boek uit 2005, van die nederlander die door Nigeria reist. Wat een verhalen! Wat een verschil met Nederland! Vragen ze aan jullie ook steeds of je christen bent? Dragen Nigerianen echt geen korte broeken? Gebruiken ze nog steeds cremes die de huid lichter maken? Geen wcpapier maar water? Bij alles wat ik lees moet ik aan jullie denken.
  6. Richard:
    Jan en Els,

Bedankt voor de tips! Als het goed is, en er is benzine, dan gaan we vrijdag voor het eerst een trip maken naar de hot en cold springs. We zijn erg benieuwd, het schijnt er erg mooi te zijn en heerlijk om in te zwemmen.
  7. Richard:
    Hoi Jojanneke,
    Sommige verhalen zijn zeker herkenbaar hier.
    Ja, godsdienst is erg belangrijk. Op zaterdag en zondag tussen 6.00 en 7.00 uur hoor je het gezang en gepreek al uit de kerken komen en het gaat bijna de hele dag door. Verder was het de vorige week helemaal feest, toen ging het ook nog de hele nacht door, inclusief band). Werd om 2.30 uur 's nachts wakker van de harde muziek en toen waren ze nog steeds bezig!
    Ja, de vraag of we christen zijn hebben we ook al gehad.
    Mijn korte broeken zitten nog steeds in de koffer (ik was er al bang voor), maar die zijn voor hier echt te kort, de mode is niet overal gelijk. Modelletje bermuda kan wel. Een jurkje boven de knie kan ook. Ga eens kijken of ik hier nog een rok, een jurkje of een luchtige broek kan scoren. Alleen van shoppen is het hier in Akure nog niet echt gekomen.
    We zien hier verschillende huidskleuren en ja er zijn crèmes te koop om de huid lichter te maken, maar of het daadwerkelijk helpt...
    Wij hebben een gewone wc met wc papier (gelukkig). Verder wordt hier ook veel gebruik gemaakt van de wc in de natuur (dat schijnt meestal hygiënischer te zijn dan een openbare toilet, als die er al is).