Een dagje ‘thuis’

13 november 2015 - Akure, Nigeria

Gisterenavond kwamen de eerste felicitaties uit Nigeria en Nederland al binnen. Dank jullie wel! Zo leuk om te lezen dat de blog goed gelezen wordt en dat iedereen zo met ons mee leeft.

Vandaag een eerste rustige dag. Tessy, maar ook wij zijn er erg aan toe. De afgelopen week was behoorlijk intensief voor ons drieën. Je bent vanaf minuut 1 een gezinnetje, moeten onze draai zien te vinden in een vreemd land en weten niet wat de dag ons gaat brengen. Het leven hier in Akura is minder luxe dan in Lagos. We zitten hier in een klein huisje waar we een slaapkamer met badkamer voor ons zelf hebben. Er is hier geen stroom. De enigste stroom die we hebben is als ’s avonds tussen 18.00 uur en 22.00 uur de generator aan gaat. Dat betekent ook dat we geen warm water hebben. We douchen ons met een bak met water en een klein bakje waarmee we het water over het hoofd gooien. Voor Tessy hebben we een kinderbadje. Warm water hebben we alleen als we een keteltje water koken. We koken op gas met 2 pannen. Daar wordt je lekker inventief en creatief van. In Lagos roosterden we brood maar aangezien we hier geen stroom hebben eten we ’s ochtends, net als Tessy, Golden Morn. Hier maken we een soort van pap van, aangelengd met poedermelk en water. We kregen uit Lagos de buggy mee dus we maken een rondje over de verharde weg op ons terrein. Tessy vind het leuk in de buggy. We proberen vandaag ritme te houden in het patroon voor Tessy. Tessy gaat aan het eind van de ochtend slapen en na haar middagslaapje maken we een creatieve lunch. Omdat we het brood niet kunnen roosteren maken we er wentelteefjes van (eieren en oplosmelk). We hebben geen suiker (we zijn gezond bezig) maar we krijgen van de nanny hier wat bakbananen. Deze zijn lekker zoet en smaken prima op het wentelteefje. Tessy gaat buiten even in het badje en daarna speelt ze lekker op het dekentje. De Hello Kitty bal is vandaag haar favoriet, het lukt haar zelfs om al een beetje te vangen. De rustdag doet Mirian goed. Nog wel verkouden en een vervelend hoestje maar verder gaat het prima. De zwelling op de voet is ook iedere dag minder (we weten nog steeds niet wat het geweest is). De verkoudheid bij Richard slaat toe. We hebben beide een erg vervelend hoestje wat Richard en Mirian ’s nachts ook uit slaap houd. Als Richard zegt, ik wil naar de farmacie, dan weten jullie wel genoeg. Morgen gaan we dus op pad, kunnen we gelijk boodschappen doen. Na een bordje spaghetti en een klein beetje skypen leggen we Tessy op bed. Ze gaat vrij vlot slapen. Daarna een wasje gedraaid, een beetje gerommeld en dan is het nog snel tandenpoetsen etc. voordat de stroom (en dus ook het licht) eraf gaat. Om 10.00 uur liggen we op bed.

1. Marij:
    14 november 2015
    Hoi Richard en Mirian,
    Wat een prachtig verhaal , het lijkt wel een boek met een verhaal uit de vroegere tijden zo rond de 20/30tige jaren.wat ik zo mooi vind van jullie overal is er een oplossing voor en voor de lunch heerlijke wentelteefjes ik was er heel gek op als klein meisje.
    dat Tessy het leuk vind in de buggy dat is toch fantastisch.
    Verder wens ik jullie veel beterschap toe en dat je allebei vlug van het hoesten af kunnen komen,want het is heel vervelend en zeker 's nachts nu een goede nachtrust voor jullie en morgen gezond weer op!
    X x x voor het hele gezinnetje.