Farmacie

14 november 2015 - Akure, Nigeria

Vanochtend vertrekken we om 10.00 uur, samen met de chauffeur, naar de farmacie. Richard laat daar meteen zijn ‘kuchje’ horen en men weet meteen wat er te doen staat en wat er nodig is. We moeten wat geld betalen en dan komen de medicijnen, 2x pillen voor Richard en Mirian, 2x een hoestdrankje en nog een potje pillen voor Mirian… (we gingen toch voor Richard en een beetje voor Mirian?). Naast de farmacie koopt de chauffeur voor ons een watermeloen en 2 papaja’s. Ook deze buit is binnen, hop door naar de supermarkt. Het is een hele mooie moderne grote supermarkt, de overige winkels zijn nog in aanbouw. In de supermarkt is van alles te koop, maar we moeten slim inkopen. Ondanks dat het vlees en de vis er goed ziet, kunnen we het niet kopen, of we moeten het meteen bij thuiskomst bereiden (de koelkast wordt niet de hele dag voorzien van stroom). Met heel wat flessen water (we drinken niets uit de kraan, zelfs tandenpoetsen en lenzen schoonmaken doen we met water uit de flessen), flesjes cola (is goed voor de darmen), blikjes groenten en vis en wat andere boodschappen gaan we weer naar huis. Op de terugweg (die erg hobbelig is omdat ze een nieuwe weg aan het aanleggen zijn en wij hier dwars doorheen stuiteren) valt Tessy in slaap. Hoe krijgt ze het voor elkaar. We proberen ’s middags met zijn drieën wat slaap te pakken. Het is vandaag echt weer bloedje heet. De telefoon geeft aan: 33 graden, gevoelstempratuur 41 graden. We koken wat, spelen wat, koken wat, doen Tessy in bad, skypen nog even en werken de blog nog wat bij. Terwijl ik dit typ, zit ik in het donker want de generator is er mee gestopt. Geen idee wat er aan de hand is. O ja, het potje pillen dat Mirian bij de farmacy kreeg was een potje met vitamine C pillen. Mmmm … het waren heftige dagen maar blijkbaar vinden ze dat Mirian er niet goed uit ziet omdat de pillen erbij gedaan worden. We nemen vandaag braaf onze medicijnen in en houden het voor nu voor gezien. Hopelijk gaat de stroom weer snel aan, want er zit nog een wasje in de wasmachine.

1. Marij:
    14 november 2015
    Richard ,Mirian Tessy,
    Wat jammer nou dat jullie een beetje sukkelen met de gezondheid het werkt ook niet allemaal mee gevoelstemperatuur hoog , geen stroom ,en allemaal een beetje behelpen nu je niet zo lekker bent.
    Misschien komt morgen een dag dat jullie tot rust kunnen komen en wat extra kunnen slapen overdag.
    X x x vele lieve groetjes van Opa Jan en Oma Marij
  2. Elly:
    Hoi Richard en Mirian en natuurlijk Tessy
    We hopen dat jullie gauw van de verkoudheid afkomen want je wordt er wel erg moe van.
    Geniet elke dag maar goed als je niets te doen heb, of dat de chauffeur voor je neus staat.
    Veel plezier met jullie drieën.
    Groetjes opa en oma xxxxxx
  3. Nathalie:
    15 november 2015
    Het is aanpassen geblazen, maar jullie slaan je er goed doorheen. Die verkoudheid zal ook wel weer wegtrekken met al die pillen en drankjes. Komt goed. Het is wennen aan de gebruiken en voorzieningen in een land als Nigeria. Hopelijk kunnen jullie wat tot rust komen.
  4. Edith:
    15 november 2015
    Beterschap jongens. Tussen ook nog hele aanpassing naar zo'n warm klimaat, maar altijd beter dan t trutweer hier :-)
  5. Jan en Els:
    Hoi Richard en Mirian,

Erg leuk om jullie mooie ervaringen in Akure te lezen. Een verkoudheid in de tropen duurt altijd lang, Richard. ( Virussen gedijen goed in het tropische klimaat). Na een weekje of 8 ben je er vanzelf weer vanaf... ( spreek uit ervaring...) Pak voldoende rust en eet voldoende fruit, (ananas, papaya ed). Bevalt het een beetje bij Fatima in het appartement? Je kunt er prima verblijven, maar het ligt wel iets verder buiten de stad. Gefeliciteerd met de uitspraak trouwens! Formeel papa en mama naar Nigeriaans recht...De komende weken hebben jullie vast en zeker tijd om Nigeria beter te verkennen, Osogbo is een leuke optie, maar ook de grotere markten in Akure zijn erg leuk. Prima te doen met de okada vanuit Sunview Hotel.. ( maar dat betekent een verhuizing Hartelijke groetjes vanuit een regenachtig en kil Hengelo... Doe Fatima de hartelijke groetjes!!