De dames gaan erop uit

15 december 2015 - Akure, Nigeria

Vandaag gaan de dames op pad. We gaan samen met Fatima en Mr. Bajo naar de stoffenmarkt. Om 10.00 uur staan Kerstin, Lieselotte en Mirian klaar maar onze medereizigers zijn er nog niet. Met wat vertraging (half uurtje) vertrekken we. De markt is een stuk groter dan de andere markt, ook al hebben we maar een klein stukje gezien. Er zijn niet alleen stoffen te koop maar ook groenten, vlees en vis wat open en bloot op een houten tafeltje ligt. Of ik vlees nodig heb.. nee dank je, ben net ziek geweest. Ook hangt er veel kleding (hou er geen vuurtje bij) en hangen er veel schoenen (bijna bij ieder winkeltje hangt hetzelfde). Ook moeten we regelmatig aan de kant in de smalle steegjes omdat er met kruiwagens bevoorraad wordt. Op het lijstje staat een mooie stof om hiervan een jurkje voor Tessy te laten maken en schoenen voor Tessy. Stoffen genoeg, wat een kleuren, patronen en wat een keus. Zoveel keus dat Mirian het niet meer weet. Na een aantal winkeltjes gehad te hebben is de eers0te mooie stof binnen. In een ander winkeltje volgt een andere vrolijke stof, wat echt een koopje is. Het is erg leuk om te zien hoe Fatima en Mr. Bajo voor ons onderhandelen. Tevens geven ze ons ook advies en als ze een stof niet mooi vinden zeggen ze dit ook eerlijk. Lieselotte scoort op de markt voor haar verjaardag een paar mooie schoenen. Nu nog op zoek naar schoentjes voor Tessy. De schoentjes die we voor haar meegenomen hebben uit Nederland zijn bijna te klein. Dat is een goed teken. Maar het vinden van een leuk schoentje valt nog niet mee. Veel is niet onze smaak of het schoentje is helemaal gemaakt uit plastic, niet echt comfortabel. Uiteindelijk hebben we een zwart (helaas geen andere kleur beschikbaar) sandaaltje gevonden wat je met klittenband kunt verstellen (€ 4,-).  Als we uitgeschopt zijn is de auto van Mr. Bajo volledig ingeparkeerd, 2 rijen dik. Ook is er een nummerbord van de auto gestolen. Daar staan we dan in de brandende zon (gelukkig is Tessy niet mee). Het blijkt dat we op de parkeerplaats van het paleis van de koning geparkeerd staan. Aangezien we alleen de markt bezocht hebben en niet de koning bezocht hebben voor een advies, was dit de reden om het nummerplaat eraf te halen. Uiteindelijk lukt het toch om het nummerplaat terug te krijgen (met een ‘boete’) en de tweedubbel geparkeerde auto’s zijn ook weg. We bellen de mannen dat we eraan komen, we hebben er honger van gekregen! Als we weer terug zijn worden we weer blij ontvangen door de mannen en de kids. Als Tessy het tasje met de schoenen open maakt is ze zo blij ermee! De schoenen moeten natuurlijk meteen aan. Ondanks dat de schoenen 2 maten groter zijn, scheelt het helaas niet veel met haar andere schoenen. In Osogbo gaan we maar weer opnieuw op pad, maar Tessy is met haar schoenen helemaal gelukkig.

’s Middags en ’s avonds staan in het teken van het herschikken en inpakken van de koffers.

1. Edith:
    20 december 2015
    Een echte vrouw dus! Van schoenen heb hè nooit genoeg ;-)