Etentje bij Fatima

10 december 2015 - Akure, Nigeria

Tessy is vanochtend al om 6 uur wakker, maar kruipt nog gezellig even een uurtje bij ons in het grote bed. De ochtend verloopt redelijk rustig. Vanmiddag gaan we nog even boodschappen doen, want voor morgen staat er een uitstapje gepland naar de Hills. Als we opgehaald worden komen we voor de eerste keer in Akure in de file terecht. Omdat er aan de weg gewerkt wordt, denken we dat dit de oorzaak is maar als we telkens een klein stukje verder rijden komen we bij de oorzaak terecht. Midden op de weg staat een gammel busje volgeladen met oud ijzer, met zover wij kunnen zien, 3 lekke banden die dus beide richtingen blokkeert. Als we eindelijk het busje voorbij zijn, het wordt nu wel erg warm in de Alto, staat er weer een busje met een lekke band. Dit geintje heeft ons bijna 3 kwartier extra reistijd gekost en we moeten opschieten want om 17.00 uur zijn we bij Fatima uitgenodigd. Dat gaan we dus niet meer halen. De hotspring heeft heilzaam water (het zou erg goed zijn voor je huid) maar heeft ook een hoestje achtergelaten bij Tessy. Dus we stoppen ook even bij de pharmacy voor een hoestdrankje voor Tessy. Het is erg druk in de supermarkt en we proberen zo snel mogelijk onze boodschappenlijstjes af te werken om toch maar zo op tijd mogelijk terug te zijn. Om de file te vermijden (de busjes zullen vast nog niet weg zijn) kiest Mr. Bajo de alternatieve route. Het is een weg die vol zit met kuilen en gaten maar ons wel weer een leuk kijkje geeft in het Nigeriaanse leven. Als we terug zijn, zijn we natuurlijk te laat en blijkt Fatima al gevraagd te hebben waar we blijven. Snel, snel, boodschappen in de koelkast, even opfrissen en dan lopen we met z’n allen naar het huis van Fatima, die ook op de compound woont. Voor de deur van Fatima ligt een rooster wat niet handig is voor de buggy’s. Sander maakt een misstap en bezeerd zijn been. Gelukkig vinden we in het super kleine EHBO kitje wat we bij hebben een verband. Wat een entree. Fatima heeft samen met haar zus egusi soup met makreel voor ons gemaakt met gebakken plantaan, rijst en een gerecht van plantaanmeel. Wij mogen met de twee families aan de eettafel zitten. Fatima en haar familie, de nanny en de overige kids gaan in de woonkamer zitten en krijgen rijst te eten. Dat is voor ons wel even wennen, want wij dachten dat we gezellig met zijn allen gingen eten. We worden goed verwend want Fatima heeft zelfs voor ons verse sinaasappels geperst (wat Tessy erg lekker vindt) en er is zelfs een flesje rode wijn. Na het eten is het buiten pikdonker en Fatima wil niet dat we te voet terug lopen dus ze brengt ons in twee lichtingen naar huis. Als de eerste lichting aankomt (de nanny met de kids, Sander en Lieselotte) wacht er een onaangename verrassing bij de poort, die Fatima en Sade doet gillen. Er ligt een kleine zwarte slang. Sander werkt de slang met een stok buiten de poort maar dit is volgens Sade niet voldoende. De slang moet het bekopen met de dood. Als Fatima terugkomt om ons op te halen, horen we het verhaal in geuren en kleuren en we werpen bij de poort een blik op het dode slangetje. Dat was me het avondje weer wel. Tessy is helemaal op en na het badje ligt ze binnen twee tellen te slapen in haar ledikantje. Ook wij moeten even bijkomen van de avond. Sade heeft er ook genoeg van en om 10.00 uur gaat het licht uit. Niet vergeten om morgen om 6.00 uur de wekker te zetten, wat we worden om 8.00 uur opgehaald. Wat een dag.

1. Jojanneke:
    11 december 2015
    Hoe bevallen de kijkjes in het Nigeriaanse leven? Is het vooral vreemd of ook leuk, vrolijk, kleurrijk en bijzonder? Dat met die slang is minder, zeker in het donker. Hopelijk heeft Tessy niet lang last gehad van het hoestje.
    Hier komt alles in kerstsferen, is het koud en regenachtig. in plaats van een hoofddoekje tegen de zon heb je hier een dikke muts nodig! Ook best fijn!
    Kus voor jullie en Tessy
  2. Sandra:
    11 december 2015
    Wat een luxe met verse jus en wijn! Het is wel apart idd als hun in de woonkamer eten, zal wel normaal zijn! Fatima is wel een goede gastvrouw. Helaas voor het slangetje, maar wel beter, we willen niet dat jullie gebeten worden, giftig of niet. En waar zullen jullie zijn met de kerst? Is het daar ook versierd? Oh met die slierten papier kan je sterren vouwen, kan je vinden op het internet hihi succes xxxxxx van ons
    Ps. Het was weer leuk om jullie te zien met jullie vrolijke meid!
  3. Rob en Elly:
    12 december 2015
    Leuk dat jullie naar de hotspring zijn geweest,met heilzaam water dat goed is voor de huid(iederdeen gebruikt dat water dus ook infecties) vandaar dat Tessy verkouden is geworden.Ook leuk dat ze jullie heeft uigenodigd voor het eten. Leuk dat je ook iets gezien hebben van de achterband van Nigeria. Veel plezier nog. Groetjes van opa Rob en oma Elly veel kusjes voor Tessy xxxxxxxx.
  4. Nathalie:
    12 december 2015
    Jullie maken daar heel wat mee. Leuk om alles te lezen. Pas maar op met al die beestjes daar. Al de tweede x dat er een slang rond kronkelt. Lijkt me een leuke ervaring om het Nigeriaanse leven zo "mee te leven" en er deel van uit te kunnen maken. Geniet er nog van .... hier is het inmiddels koud en nat, maar er branden al wel weer veel kerstlichtjes. Groetjes.