Idanre hills

11 december 2015 - Idanre, Nigeria

Vandaag ging de wekker vroeg (6.00 uur) want om 8.00 uur worden we opgehaald door Mr. Daniel. Na het ochtendritueel snel de spullen klaarzetten en we zijn op weg naar de Idanre hills. Deze plaats ligt op een uurtje rijden van Akure. Onderweg is er weer van alles te zien, de weg is zeker niet saai en de natuur wordt steeds mooier. Grote stenen en rotsten doemen op. Beneden is de nieuwe stad gevestigd maar op de berg is nog de oude nederzetting te zien. Om hier te komen moeten we eerst een trap op met 640 treden die op sommige stukken best stijl is en er is geen leuning aanwezig. Er zijn 5 rustpunten en het uitzicht wordt steeds spectaculairder. Bij het vierde rustpunt krijgt Mirian toch wel wat knikkende knieën (en we moeten straks ook nog naar beneden) en besluit toch maar om niet verder te gaan. De rest loopt verder naar boven. Als de benen niet meer trillen gaat Mirian toch maar verder omhoog onder begeleiding van een vrouw van het tourist center. We halen ze wel in, zegt ze. Oké, zo gezegd zo gedaan. De laatste treden zijn goed te doen en we lopen verder. Het lijkt af en toe wel op een trekking zoals we deze ook gedaan hebben in Thailand. Laten we hier naar boven gaan, zegt ze. Na wat klimmen staat Mirian met die vrouw ineens boven op een enorme rots met een geweldig uitzicht met bibberende benen. Bel je man anders even … want ik weet niet waar ze zijn… oeps! Dat lukt natuurlijk niet want er is boven op die berg uiteraard geen bereik. Het enige waar Mirian aan kan denken is; hoe kom ik hier weer van af en waar is iedereen? Ze vergeet zelfs om een foto te maken van het prachtige uitzicht. Nadat we vele malen hebben geroepen komt er gelukkig eindelijk antwoord van ergens beneden uit de bush bush. Gelukkig, gevonden. Met de hele groep lopen we weer verder en gaan de oude nederzetting in (die al bijna 100 jaar geleden verlaten is omdat de mensen zich gevestigd hebben beneden in het dorp). We komen o.a. langs een school, huisjes, het marktplein, rechtbank en Owa’s palace op de top. In het paleis staan mooie beelden en er liggen schedels van dieren. Voor ieder jaar dat de koning aan de macht is wordt er de schedel van een dier wat ze geofferd hadden neergelegd zodat ze aan het einde van de regeertijd wisten hoe lang de koning geregeerd had. Het was bijzonder om te zien en de natuur was heel mooi. We zagen ook vele mooie vlinders in allerlei kleuren. We dalen met z’n allen, nadat we het stuk teruggelopen zijn, weer de treden af. Moe (het is voor ons 5 weken geleden dat we trapgelopen hebben) maar ook onder de indruk, stappen we weer in de auto om terug te gaan. Begin van de middag zijn we weer terug. We eten wat en hangen verder wat rond. Het was een lange dag en vóór 22.00 uur liggen we al in ons bed.

1. Rob en Elly:
    13 december 2015
    Moo foto's en Mirian wij doen jullie niet na, na ca 20 treden voel ik mijn knieën al en Rob heeft hoogtevrees die gaat helemaal niet.
    Maar het lijkt me wel een erg uitzicht.
    Nu zien jullie ook de mooie natuur van Nigeria.Groetjes van opa en oma klusjes voor Tessy.
  2. Sandra:
    13 december 2015
    Zo dat is een hele klim en WoW wat een uitzicht! Zo gaaf dat jullie dat allemaal mogen meemaken. Mooie foto's, wat een mooi land is Nigeria.
    Knuffels en kusjes
  3. Marij:
    13 december 2015
    Indrukwekkend de foto's en wat een mooi uitzicht dat was een hele klim Mirian ,maar lijkt mij ook een beetje eng als je niet weet waar Richard en de groep waren gebleven.
    Je maakt nu ook het cultuur en de natuur mee van het land dat is prachtig om te zien en te lezen.
    Heeft Tessy het goed doorstaan zo'n vermoeiende dag knap hoor ,geef Tessy maar een knuffel en x x x van Opa Jan en Oma Marij
  4. Jojanneke:
    14 december 2015
    Prachtig! Mooi om het landschap te zien en erover te horen. In die hitte! Knap om zo hoog te klimmen. Was Tessy in de draagzak?
    Wat fijn toch dat jullie een betrouwbare chauffeur hebben die jullie begeleidt en overal naartoe brengt. Thanks to Mr. Daniel!
  5. Richard:
    14 december 2015
    Ja, Tessy zat in de draagzak bij Richard maar heeft heel stoer ook zelf stukjes gelopen!