Op naar Osogbo

18 december 2015 - Osogbo, Nigeria

Om 10.00 uur worden we (samen met Kerstin, Sander, Lieselotte en Jon) opgehaald om door te reizen naar Osogbo. Als de spullen van de 2 families buiten staan, dan is dat best veel. Onze chauffeurs zijn Mr. Daniel en Mr. Fataye. We geven Sade nog een laatste knuffel en dan gaan we. Fatima kan nog geen afscheid van ons nemen en kruipt gezellig bij ons in de auto. Na eerst nog even bij het huisje van Fatima langs gereden te zijn, getankt te hebben (nog steeds staan er lange rijen voor de benzinestations en de prijs is nog steeds hoog), de banden gecontroleerd zijn (door iemand die langs de weg banden verkoopt), gaan we op weg naar Osogbo, een rit van zo’n 2,5 uur. De reis gaat voortvarend en over het algemeen zijn de wegen best goed. Maar soms ook niet. We komen wel roadblocks tegen op de weg maar we hoeven nergens te stoppen. De natuur is erg groen met veel palmbomen. Het centrum van Osogbo is druk en soms best chaotisch. Tessy is intussen wakker geworden en kijkt graag naar de bedrijvigheid om ons heen. Voor ieder gezin is er een suite gereserveerd. Voor ons drieën betekend dit een woonkamer (met bankstel) en aangrenzend een klein kamertjes met een bureautje erin en een badkamer. Dan hebben we de slaapkamer met een groot bed en een goed matras met weer aangrenzend een kamertje met een bureautje en een badkamer. Het ene kamertje richten we in als een klein keukentje en het andere als voorraadhokje voor onze koffers. Het is wel even wennen want alles is schots en scheef, inclusief de vloer. Je moet overal een beetje doorheen kijken, maar dit is ons thuis voor de komende periode. Bij het inchecken bestellen we gelijk alvast het eten voor ’s avonds. We lopen een rondje over het terrein en zien de speeltuin. Helaas is niet alles meer compleet, zo ontbreekt er de glijbaan bij een huisje. Ook hangen sommige dingen erg hoog zoals de schommels en de ringen en zelfs in het draaimolentje is het moeilijk inkomen omdat dit erg hoog is. Ook zijn er een paar hokken met hierin dieren. Achter de speeltuin ligt het zwembad. Aan het eind van de middag kopen we bij een van de hele kleine winkeltjes in de straat bij het hotel een teiltje voor Tessy zodat ze lekker in bad kan. ’s Avonds eten we met zijn allen in het restaurant (Tessy drinkt voor het eerst een klein beetje Fanta) en ’s nachts slaapt Tessy voor het eerst in de travel-cot. Het is een verademing dat er de hele dag stroom is en dat er warm water uit de douchekop komt. Wat een luxe.

1. Joke van der Graaf:
    18 december 2015
    Wat een belevenissen , zo leren jullie haar land en gewoontes ook goed kennen
    Leuk om jullie ervaringen mee lezen
    Liefs voor jullie alle drie en knuffel voor Tessy