Oudejaarsdag

31 december 2015 - Ijebu-Ode, Nigeria

We krijgen veel de vraag hoe hier Oud en Nieuw gevierd wordt. Om eerlijk te zijn, we hebben geen flauw idee. Eén ding is zeker, hier zal niet voor miljoenen de lucht in geschoten worden. We skypen in de ochtend en rond 10.00 uur vertrekken we te voet naar het Eruobodo House. Wil je meer weten over het Eruobodohouse, kijk ook eens op de website http://www.eruobodohouse.org/

Wat is het heet vandaag! Als we aankomen zien we dat Samuel (de chauffeur uit Lagos) met de familie die hier verblijft in het guesthouse (die en een paar dagen weg geweest waren), aan komt rijden. Leuk om weer bij te praten, de laatste keer dat we ze gezien hebben was in Lagos. Tessy snapt er niets van als ze Samuel nu weer hier ziet. Samuel vertrekt en haalt de andere familie op in ons hotel wat weer door reist naar Lagos. Als we wat gedronken hebben in de tuin, gaan Richard, Sander, Mirian en Tessy de markt op. Wat een drukte is het weer, maar we hebben gevonden wat we zochten; wat luierdoekjes, bananen en we vinden zelfs een leuke drinkbeker voor Tessy. Aan Mirian wordt gevraagd of ze toch echt geen kalkoen wil kopen… nee, deze keer niet. Weer onder de indruk van de drukte op de markt, de mensen die ons aanspreken, de auto’s, keke’s en brommertjes die je rakelings passeren, de kippen en kalkoenen die ons aankijken en het varkenshoofd wat ons op een plank ligt aan te staren, lopen we weer terug naar het Eruobodo House. Het is al 12.00 uur geweest, dus de hoogste tijd om terug naar het hotel te gaan. Met twee keke’s rijden we weer terug naar het hotel. Vlakbij het hotel, in een stalletje langs de weg ligt een geit ons aan te staren, hij is net geslacht en gevild. Dat zijn dingen die we thuis zeker niet zien.

’s Middags eten we een klein beetje in het hotel en spelen wat buiten en op de kamer. We hebben vanavond weer gereserveerd bij Double Gee. We hadden een keke geregeld maar deze was er al om 17.45 i.p.v. 18.15 uur (hij was in de buurt). Maar om 18.15 uur is ie niet te zien en blijkt hij in een andere stad te zitten. We gaan aan de weg staan en warempel er komt een lege keke langs. Hij stopt. Als we met zijn achten in een Suzuki Alto kunnen, kunnen we dan ook met zijn achten in een keke? De chauffeur zegt van wel. Oké, dat wordt proppen. Jon gaat bij Kerstin op schoot, Lieselotte zit bij Sander op schoot en Tessy zit bij Mirian op schoot. De achterbank is helemaal gevuld. Richard zit naast de chauffeur en hangt er bijna buiten en het lukt maar net om een bewogen selfie te maken. Binnen een paar minuten staan we bij het restaurant. Het eten is weer goed vanavond en Tessy zit al wiegend op de Nigeriaanse muziek, heerlijk te smullen. We vragen hoe in Nigeria Oud en Nieuw gevierd wort. Het blijkt dat dit hier meestal in familieverband thuis wordt gevierd. In het restaurant kopen we een fles rosé brut voor klokslag 00.00 uur. De eigenaar van het restaurant brengt ons weer terug naar het hotel. Wat een vriendelijke familie. Als Tessy slaapt nemen papa en mama een douche en kijken wat het gaat worden vannacht. In de verte horen we wel dat er vuurwerk wordt afgestoken. Op de kamer drinken we een biertje, skypen met de vrienden met wie we ieder jaar Oud en Nieuw vieren (waar heerlijk werd gekookt, we konden even meekijken in de keuken) en zien een klein stukje van de oudejaarsconference van Herman Finkers via BVN en wachten tot het 00.00 uur is. We hebben om 23.30 uur op de gang afgesproken met Sander, Kerstin en Lieselotte. Richard installeert de laptop op de gang en samen tellen we af naar het nieuwe jaar. We proosten met de fles André en zien af en toe een vuurpijltje in de lucht. We zijn de enigen in het hotel samen met de bewaker die we buiten in zijn eentje een vreugdedansje zien doen. Na de berichtjes en telefoontjes gaan we slapen.

We wensen iedereen een fantastisch en gezond 2016 toe!

1. Ria ruigrok:
    1 januari 2016
    Wat maken jullie toch leuke dingen en zeker warme dagen mee.
    Het duurt wel erg lang voor je weer naar je eigen Tilburg mag. Maar Jullie kunnen later Jessy een hoop vertellen van haar geboorte land. Heel veel sterkte nog in dat warme land
    Groetjes, Ria
  2. Jojanneke:
    3 januari 2016
    Wat een mooie verhalen! Leuk dat er een selfie is van jullie allemaal in de keke. Ben benieuwd! Zo te horen heeft Tessy ritmegevoel. Ergens las is dat ze aan het dansen was met Mirian en hier zit ze te wiegen op de muziek. En wat een bijzondere manier van oud en nieuw vieren, beetje primitief, en héél warm, maar toch zó leuk om mee te maken. Dat vergeten jullie nooit meer.
  3. Jojanneke:
    3 januari 2016
    Heb trouwens de site van Eruebodo House bekeken. Ik heb wel wat leuke spullen die ik ze kan opsturen. Is post versturen een beetje safe in Nigeria?
  4. Richard:
    7 januari 2016
    Als je iets wil opsturen naar Nigeria dan zul je hiervoor een koeriersdienst moet inschakelen. Stuur je het met de post, dan kan het zijn dat het pakketje geopend wordt, met alle gevolgen van dien.