Sacred groves

21 december 2015 - Osogbo, Nigeria

Vandaag worden we om 10.00 uur opgehaald door Mr. Fataye. We gaan naar het Sacred groves, één van de mooiste attracties in Nigeria. Voordat we er zijn, stoppen we nog even om bean cakes te halen. We bestellen er 40 en de gelukkige verkoopster is meteen uitverkocht. Daarna rijden we een stuk langs/door de markt en komen aan in het bos. Dit is het levenswerk van Susanne Wenger die in 1960 vanuit Oostenrijk naar Osogbo kwam omdat ze met een Nigeriaanse man trouwde. Het is een bos, vol met vlinders, waarin de sculpturen van Susanne Wenger prachtig tot zijn recht komen. Als we uitstappen zien we dat de eerste aapjes al op ons zitten te wachten. Samen met een gids maken we een wandeling door het bos. Zij verteld over de sculpturen en de Yoruba cultuur met haar diverse goden. Het is prachtig werk en ook Tessy, die in de drager bij mama op de rug zit, geniet van de wandeling.

Als we terug zijn bij de auto zit er al een brutale aap op de autospiegel en is er een in de kofferruimte van de auto geklommen. Apen eruit en we rijden weer door. Op de terugweg stoppen we nog bij het huis van Susanne Wegner. Het huis is door Susanne voorzien van prachtig houtsnijwerk. Ook binnen is het werk te zien van Susanne. Susanne is 93 jaar geworden en heeft tot haar dood in 2009 aan haar kunst gewerkt.

’s Middags is één van de apen ontsnapt uit zijn kooi bij de speeltuin. Hij neemt niet echt de benen maar blijft in de buurt. De medewerkers van het hotel is het gelukt de aap weer terug in zijn hok te krijgen. Als we ’s avonds zitten te eten komt Fatima nog even langs. Onze documenten zitten nu in de fase van ‘de 18 loketten in Abuja’. We zijn benieuwd wanneer we het telefoontje gaan krijgen dat we naar Abuja mogen afreizen om het paspoort van Tessy op te halen. We kletsen wat en nemen nu echt afscheid van Fatima. We zullen haar missen maar houden zeker nog telefonisch contact. Ook hebben we vandaag bijgeboekt in het Delightsome hotel tot 27 december.